Závody pro chlapy
Jak se různě množí diskuze o kvalitě tratí na rallye, ať se jedná o naši amaterskou, světovou či Paříž - Dakar. Nedá mi to a musím napsat pár řádek.
Když zavzpomínáme na čem se jezdilo ve světě a hlavně u nás v šedesátejch a sedmdesátejch letech, je třeba to všem a hlavně těm mladším stále připomínat. Dnešní hlášky o špatné kvalitě a dírách na trati, mě vážně baví. Nedej bože když napadne sníh, to se pak najdou i tací, nejen v amaterech, kterým vadí, že to klouže, chtějí to pak posolit a nejlíp počkat až to uschne.
Nejsem zas až takovej pamětník, ale mám doma spoustu knížek a dobové filmy.Je až s podivem s čím a na čem byli scchopni závodit. Nemluvě o absenci servisu, masérů, kadibudek, cateringu a navíc mnohdy i odpočinku. Kdyby většinu dnešních závodníků postavili na slavnou Safari rallye, tak ne že by nedojeli, ale asi by jich hodně odmítlo startovat. Jo to bylo ještě o opravdových závodech a dobrodružství.
Nedá mi to nevzpomenout na nejtěžší závody pořádané v historii motorismu. Ať už to bereme či ne jako předchůdce dnešních dálkových závodů a rallye.
Roku 1907 to byl asi první a nejtěžší závod vůbec. Účastnilo se ho sice jen pár vozů, zato ale v době bez silnic a někde i cest. Místy bylo třeba auta i přenášet, pomocí nosičů. Bez možnosti, tankování, servisu či obyčejného telefonu. Byl to slavný závod Peking - Paříž. Jo to byli frajeři!
O rok později se zrodila ještě bláznivější myšlenka a to závod New York - Paříž a to prosím po souši. Počítalo se s přejetím zamrzlé Behringovi úžiny. I když to nevyšlo, plán jistě úctihodný.
Když se posuneme do doby nám bližší je dalším opravdu velkým závodem Londýn - Sydney roku 1968. Ten byl rozdělen do dvou etap, které se jely téměř bez přestávek. První etapa Londýn Bombaj 10 560 Km a pak druhá napříč austrálií 5 555 Km. Pánové ruku na srdce kdo z nás a hlavně dnešní techniky by to zvládnul?! Tehdy startovalo 98 vozů a do cíle jich dojelo 58. Jo a pro reptali, jelo se bez rozdílu obsahů či úprav!
Poslední stěchto velkých závodů a zároveň nejdelší byl v roce 1970 Londýn - Mexiko. Tento závod už se jel i s rychlostními testy. Jeho délka byla 25 640 Km z toho RZ 5 800 Km. A věřte mimo evropu a hlavně pak v jižní americe silnice stále skoro nebyly.
Tak to je jen taková připomínka, nezapomeňme z čeho jsme vzešli. Stále zjednodušovaní a komecionalizace rallye, nemusí být jen ku prospěchu. Určitá míra improvizace a dobrodružství se nám vytratila, myslím tím to dobré, ne nezodpovědnost a zbytečná rizika. Doufám, že se nám to zcela nevytratí a nebudeme muset za opravdouvou rallye jen na závody historických vozů, třeba do Italie.